Werven van vrijwilligers – 12 tips voor succesvolle werving

Wie (meer) vrijwilligers wil, zal vooral ook goed moeten nadenken over het werven van vrijwilligers. Waarom wil ik werven, hoe pak ik het aan en wie wil ik waarvoor binnenhalen? Want: wil je vooral snel vrijwilligers? Of wil je de juiste man/vrouw op de juiste plek in je organisatie? In dit artikel 12 tips om succesvol met werving aan de slag te gaan.

Tip 1: Laat iedereen weten dat je nieuwe vrijwilligers gaat werven
Beperk het werven van nieuwe vrijwilligers niet tot een taak voor 1 of 2 personen. Zorg dat iedereen binnen de organisatie er zich verantwoordelijk voor voelt. Werving wordt hierdoor een houding van allemaal en geen beperkte taak van een select groepje mensen die er eens per jaar mee aan de slag gaan. Wees ook heel duidelijk over de redenen waarom en waarvoor u nieuwe vrijwilligers werft: heeft u tekort aan ‘handjes’, wilt u uw bestuur uitbreiden of verfrissen, of werft u nieuwe mensen omdat bepaalde kennis of vaardigheden ontbreken?

Tip 2: Werf selectief
“Iedereen is bij ons welkom. We hebben altijd een tekort aan vrijwilligers” – Als je iedereen wilt werven, dan bereik je niemand! Algemene wervingsboodschappen die bedoeld zijn voor zoveel mogelijk mensen werken niet. Simpelweg omdat niemand zich er door aangesproken voelt. Een werving is vaak pas succesvol als u goed heeft nagedacht de vragen als:Waarom ga ik vrijwilligers werven? Voor welke taken/activiteiten ga ik vrijwilligers werven? Wat moet iemand kunnen voor taak of activiteit? Waar moet een vrijwilliger aan voldoen voor een bepaalde klus?

Tip 3: Wees duidelijk over wat het oplevert
Stel u zelf de vraag: “Waarom zou iemand vrijwilliger bij mijn organisatie willen worden?” Dus: wat heeft u vrijwilligers eigenlijk te bieden? Wat is er zo leuk en interessant aan juist úw organisatie? Het antwoord op deze vraag is uw beste ‘verkoopargument’. Want als u weet wat er zo leuk is bij u, dan kunt u dat vast ook overbrengen op de mensen die u wilt binnenhalen.

Tip 4: Hoe concreter hoe beter
“Wij zoeken enthousiaste vrijwilligers voor het verzorgen van de dieren. Voor meer informatie kunt u terecht bij Gea op tel. 123 – 44 55 66”. Hoe vaak komt u niet soortgelijke advertenties tegen in de krant? Wervende teksten uitmuntend in vaagheid, waar niemand op reageert. Vrijwilligers willen vooraf graag duidelijke informatie over de duur van de taak of activiteit, de werktijden, het resultaat, de beloning etc.

Tip 5: Uw wervingsboodschap sluit aan bij uw nieuwe vrijwilliger
Vrijwilligers voelen zich positief aangesproken als zij gevraagd worden op basis van hun ervaringen of kennis die ze hebben, wanneer u aansluit bij dromen, wensen of specifieke beloningen of door persoonlijke relaties. Gaat u bij u zelf maar na, waardoor voelt u zich aangesproken?

Tip 6: Waar uw wervingsboodschap te lezen is, bepaalt wie het leest
Als u weet wie u zoekt, is de volgende stap te bedenken waar deze vrijwilligers te vinden zijn of wat ze lezen.

Tip 7: Zorg dat u bereikbaar bent via uw website en email
Voor veel mensen is internet een van de belangrijkste informatiebronnen en is email een veelgebruikt communicatiemiddel. Dit geldt ook voor vrijwilligers, zeker de wat jongere doelgroep (50-).

Tip 8: Voor iedere goede vrijwilliger is een passende klus te vinden
Advies is om u flexibel op te stellen en creatief te zijn in het creëren van nieuwe klussen. Wat als een zeer gemotiveerde slimme jonge meid zich graag voor uw organisatie wil inzetten; niet voor de 4 uur per week die u graag gevuld ziet, maar voor 4 uur per maand? Dan kan ze in ieder geval de klus die u voor haar bedacht had niet uitvoeren. Maar ongetwijfeld kan ze wel heel  veel andere waardevolle dingen doen binnen de organisatie.

Tip 9: Laat zien wie u bent
Uw imago kan bepalen of vrijwilligers graag bij u aan de slag gaan of juist niet. Als uw organisatie een negatief, suf, saai, oubollig imago heeft onder bepaalde groepen, zal het erg lastig zijn deze groepen te werven voor vrijwilligerswerk. Viceversa werkt natuurlijk ook: als uw organisatie bekend staat als hippe club die goed voor de vrijwilligers zorgt, zal het een stuk gemakkelijker zijn om vrijwilligers te werven. Het is daarom belangrijk dat u zich bewust bent van uw imago. Vraag eens rond of anderen uw organisatie kennen en wat het beeld is dat ze erbij hebben. Uit onderzoek blijkt ook dat vrijwilligers eerder bij een organisatie aan de slag gaan die ze kennen, dan bij een onbekende organisatie. Laat dus zien wie u bent! Het organiseren van een open vrijwilligersdag of een leuke activiteit is een manier om mensen in de wijk kennis te laten maken met de organisatie.

Tip 10 : Denk strategisch: door iets voor kinderen te organiseren bereik je jonge ouders
Wanneer u de organisatie wilt verjongen, kunt u hard op zoek gaan naar jonge mensen en proberen hen warm te maken voor vrijwilligerswerk binnen uw organisatie. Dat is een hele klus, zeker als men de organisatie niet kent. Een strategische zet in zo’n geval is om activiteiten voor de beoogde doelgroep te organiseren.

Tip 11: Jongeren zijn expert in jong zijn: maak daar gebruik van!
Een veelvoorkomend probleem bij vrijwilligersorganisaties is het formuleren of bedenken van leuke aantrekkelijke klussen. Zeker als de organisatie met nieuwe doelgroepen aan de slag wil, zoals scholieren, jongeren, allochtonen, gehandicapten etc. Ik adviseer de organisaties om al die klussen niet zelf te gaan bedenken, maar juist mensen uit de betreffende doelgroep(en) te vragen om mee te denken.

Tip 12: Geef nieuwe vrijwilligers een warm welkom
Iedere nieuwe vrijwilliger, is als het goed is (lees: als er kritisch geworven is) een aanwinst voor de organisatie. Zorg er dan ook goed voor! Geef ze een warm welkom als ze voor het eerst komen; ontvang ze hartelijk, neem te tijd om even rustig kennis te maken en het takenpakket door te spreken, leg uit hoe de inwerkperiode eruit ziet en wat er van de vrijwilliger verwacht wordt.

Hierboven de verkorte weergave van het artikel, de complete tekst vindt u hier.

Please follow and like us:

Laat een reactie achter