Uitnodiging en programma themadag PR en communicatie op 30 september

Datum: 30 september van 10.30 – 15.30 uu

Voor: bestuursleden en medewerkers met interesse in presentatie/PR/communicatie

Locatie: NIP gebouw Utrecht, Nieuwekade 1-5, Utrecht.
Op 30 september organiseert de PR-commissie een themadag over PR en Communicatie.

Centrale vraag: Hoe kunnen wij het rijk geschakeerde palet van activiteiten van de Unie van Vrijwilligers op een heldere manier onder de aandacht brengen? Op de dag delen we inspiratie en praktische handvatten om de UVV naar buiten toe uit te dragen. Het wordt een inspirerende dag met voor ieder wat wils!

Inschrijven kan tot 10 september door bijgevoegd inschrijfformulier in te vullen en te mailen aan redactie@uvvnet.nl

thema

Doelen van de dag:

  • Versterken van de interne communicatie en de pr van UVV Nederland.
  • Inspireren en toepasbare handvatten bieden om de UVV uit te dragen.
  • Gezamenlijk ideeën uitwisselen over de vraag waar de UVV voor staat om het rijk geschakeerde palet van de UVV naar buiten te brengen.
  • Opbouwen van een netwerk van UVV bestuurders en medewerkers met affiniteit met PR/communicatie als voedingsbodem voor de externe communicatie UVV Nederland.

Programma

  • 10.30 uur        Inloop met koffie/thee
  • 10.45 uur        Welkom en inleiding
  • 11.30 uur        Workshop ronde 1
  • 12. 30 uur       Lunch
  • 13.30 uur        Workshop ronde 2
  • 14.30 uur        Plenaire afsluiting: Wat is er voor nodig om UVV Nederland goed op de kaart te zetten? Hoe kunnen we elkaar versterken?
  • 15.00 uur        Afronding met informele borrel

Toelichting op het programma Plenaire inleiding: Wat is het eigene van de UVV en hoe vertellen we dat?

Elke afdeling is anders, heeft eigen activiteiten en een eigen couleur locale. Tijdens de aftrap zoeken we naar de gezamenlijkheid, de kern en identiteit van de UVV en hoe die in een moderne context te plaatsen is. Wat is het eigene aan de Unie van Vrijwilligers, en hoe geven we daar woorden aan?

Workshops: Er zijn twee workshoprondes van een uur. Per ronde kan aan één workshop worden deelgenomen. In de workshops is ruimte om ervaringen uit te wisselen en zelf aan de slag te gaan. Keuze is mogelijk uit:

  1. Tips voor een tekst of presentatie met pit: Of het nu gaat om het voorzitten van een vergadering, een toespraak tijdens de nieuwjaarsreceptie, een inleiding van een jaarverslag, of gesprek met een zorginstelling of wethouder; veel bestuurstaken liggen op het terrein van representatie. Maar hoe breng je je boodschap op een manier die ook iets teweeg brengt bij de ander? In deze workshop delen Erik Dekker en Yoni Siemons van Kernlab hun kennis en inspiratie op het gebied van communicatie. Met tips over opbouw en stijl helpen zij ons op weg om kort en krachtig te zeggen wat je echt zeggen wilt.
  2. Deuren openen (en open houden). Hoe leg en onderhoud je contacten met de pers? Theo Plasschaert is algemeen bestuurslid van UVV Haarlem en tevens sportjournalist bij radio/tv en dagbladen. In deze interactieve workshop maakt hij via een concrete casus duidelijk hoe je aandacht kan vragen voor projecten en vrijwilligersactiviteiten bij de media. Belangrijke vragen daarbij zijn: Hoe ziet het media landschap er eigenlijk uit? Wanneer heeft een bericht nieuwswaarde, hoe ziet een goed persbericht eruit en hoe open je deuren bij de pers? Er is volop ruimte om eigen ervaringen en vragen in te brengen. Omdat Theo Plasschaert de UVV én de perswereld van nabij kent kan hij  in deze interactieve workshop ook advies geven over vragen die in de eigen afdeling leven.
  3. Workshop social media Welke nieuwe communicatiemogelijkheden zijn er voor het vergroten van naamsbekendheid, fondsenwerving en het werven en binden van vrijwilligers? Online expert Marieke Karssen deelt in deze workshop haar kennis over digitale communicatie en de mogelijkheden voor vrijwilligersorganisaties. Hoe zorg je dat je vindbaar bent op internet, hoe maak je een website levendig en hoe kunnen social media daarbij ondersteunen? Maar niet alles hoef je via je eigen website te communiceren. Doordat mensen elkaar makkelijk en snel kunnen vinden op internet ontstaan er nieuwe manieren van fondswerving en nieuwe platforms waar hulpvragers en vrijwilligers elkaar kunnen vinden. Wat zijn interessante voorbeelden en hoe kan je handig gebruik maken van deze bestaande initiatieven van anderen?
  4. Computerweetjes: van tekstverwerken tot het opmaken van nieuwsbrieven Voor een aansprekende interne en externe communicatie gaat het om inhoud én opmaak. Microsoft Word biedt steeds meer mogelijkheden om zelf tekst op te maken. In deze workshop geeft Rachella Dubbeldam tips voor een aantrekkelijke opmaak voor nieuwsbrieven. Beeld speelt daarbij een belangrijkere rol. Ook besteedt zij aandacht aan de mogelijkheden van het versturen van digitale nieuwsbrieven.

Afronding Verhalen uit de afdelingen vormen de basis van de externe communicatie van UVV Nederland. In de afronding staan we stil bij de vraag: Wat is er nodig om UVV Nederland goed op de kaart te zetten? Wat kan UVV Nederland doen, wat kunnen de afdelingen doen en hoe kunnen we elkaar versterken?

Klik hier voor het Inschrijfformulier en de Routebeschrijving NIP

Please follow and like us:

Laat een reactie achter